Om Odder10

Odder10 har til huse på Campus, Østermarksvej 25, 8300 Odder.

Værdigrundlag

Vi har 4 værdier på skolen, som betyder noget for os.

Ansvar

Den, der tager ansvar kan påvirke! Vi tager hver især et ansvar for elevernes læring, trivsel og alsidige udvikling.

Fællesskab

Vi er en skole for alle elever, og vi har et stærkt samarbejde mellem elever, forældre og ansatte. Vi har respekt for hinandens forskelligheder.

Resultat

Alle elever skal udvikle sig så meget de kan, både fagligt, socialt og alsidigt.

Innovation

Vi vil arbejde nyskabende med læringsmiljøer sammen med eleverne, hvor de er producenter og formidlere.

Principper og retningslinjer

På Odder10 har vi udviklet gode og fornuftige regler for, hvordan vi vil omgås hinanden. Det er for at skabe et godt miljø for alle på skolen.

Ordensregler og forventninger til eleverne i Odder10

Ordensregler skal sikre, at alle på skolen – børn, unge og voksne – trives og har det rart.

Ingen elever i Odder10 må forlade skolen i undervisningstiden og/eller pauser, medmindre det er efter aftale med en voksen.

Ingen aktivitet må genere andre eller beskadige inventar og bygninger.

Elløbehjul, segways og lignende må ikke anvendes på skolens område i skoletiden (08.00-14.00). Cykler og knallerter parkeres ved cykelstativerne.

Inde-regler: Boldspil indendørs er ikke tilladt – med undtagelse af bordtennis.

Rulleskøjter, rullesko, løbehjul og skateboard må IKKE benyttes indendørs.

Når klasser og gange forlades, skal der være ryddet op.

Det betyder, at sidste lærer/pædagog låser lokalet og har ansvar for sammen med duksen, at der er:

• Ryddet op og tørret borde af
  • Sat stole op
  • Ryddet og fejet gulve og sat kost og lagt fejeblad på plads
  • Lukket døre/vinduer og slukket lyset

Fælleslokaler: Alle, der bruger fælleslokaler på skolen, rydder op efter sig selv og bidrager til fælles oprydning.

Odder10 er en mobilfri skole

• Alle elever lægger deres mobil i ”mobilkassen,” når de møder ind om morgenen, og henter den, når de får fri fra undervisning eller går hjem
  • Skal mobilen bruges i forbindelse med en undervisningsaktivitet eller i spisefrikvarteret, kan den udleveres
  • Brug af mobiltelefon og andet digitalt udstyr må på ingen måde genere andre

Odder10s forventninger til elevernes adfærd på digitale medier:

• Jeg deler kun noget, som jeg også vil kunne sige ansigt-til-ansigt og i den fysiske verden.
  • Jeg deler ikke noget om andre, før jeg har spurgt dem om lov.
  • Jeg taler med en voksen, hvis jeg ser eller oplever noget ubehageligt.
  • Jeg deler ikke login, passwords og konto/profil med andre.
  • Jeg følger personalets anvisninger med hensyn til brug af digitalt udstyr.
  • Jeg gør, hvad jeg kan for ikke at udelukke, drille eller mobbe andre.

Odder10 skelner ikke mellem mobning i det fysiske liv og det digitale liv.

Rygning, alkohol og andre rusmidler:

Det er ikke tilladt at ryge, bruge snus, dampe, drikke eller indtage andre rusmidler på skolens område og/eller ifm. ekskursioner og udlandsrejser.

Energidrik/sodavand – og sukkerpolitik: Energidrikke og sukkerholdige/sukkerfrie sodavande er ikke tilladt på skolens matrikel og i forbindelse med ture ud af huset; ved fødselsdage, mærkedage og andre anderledes dage, kan der gives tilladelse til at uddele og indtage sukker i form af kage, sodavand og slik mv.

Hvis man ikke overholder skolens ordensregler, kan det medføre sanktioner.

Vores 10 konkrete forventninger til alle elever:

1. Jeg møder til tiden og er veloplagt så jeg deltager og er undervisningsparat
  2. Jeg bidrager til, at der er ro i klassen ved at vente på talerækken og række fingeren op
  3. Jeg følger alle beskeder fra personalet. Også når jeg er uenig med dem.
  4. Jeg behandler andre med respekt og bidrager til et positivt fællesskab – også på digitale medier
  5. Jeg overholder klassens taleregler og bidrager til en tolerant demokratisk samtaleform
  6. Jeg går i skole for at lære, og jeg gør det bedste, jeg kan og jeg tror på det bedste i andre
  7. Jeg holder mig til min opgave og blander mig ikke i hvad andre laver og ikke laver